Kolor oczu Pana Boga

2010-03-08 12:39

Kolor oczu Pana Boga

 

Zawsze popadam w głębszą refleksję, kiedy słyszę od osób zaawansowanych w czytaniu Świętych Skryptów, że Pan Bóg jest Osobą, że ma pełnokrwisty wymiar doczesny, obok duchowo-ezoterycznego. Jest to refleksja życzliwa dla owych wiernych, ale pełna wątpliwości.

 

Przeciętny człowiek, nawet Wyznawca, niezbyt wnikliwie śledzi meandry teologii, kiedy zatem słyszy lub czyta o boskiej Osobie, to koniecznie pragnie ją sobie wyobrazić jako postać sobie podobną, z krwi i kości, z ludzkich apetytów i pożądań, z błędnej inteligencji i kapryśnej miłości, z dobroci dla wybranych, takiego jak każdy Kowalski, choć we wszystkim doskonałego, zwłaszcza że słyszy i czyta, iż sam (on, Wyznawca) jest na podobieństwo Pana stworzony. Nieważne, że zapytany o to wprost (jak mam cię opisywać, jak wyglądasz…) Pan Bóg spokojnie odpowiedział: „jam jest którym jest”, co w przekładzie na dzisiejszy język internautów oznacza: „odczep się od mojego wyglądu, bierz mnie jaki jestem”.

 

Znam – widziałem – co najmniej setki wizerunków Pana Boga, choć zdaje się, że On sam niezbyt pochwala ikonografię czy gipso-plastykę na swój temat. Najbardziej podoba mi się wizerunek symboliczny: trójkąt z okiem pośrodku, promieniujący trzema boskimi Postaciami. Ale najczęściej oferuje nam się widok dobrotliwego starca, mędrca, patrona, mecenasa, koniecznie w bieli i jaśniejącego, niczym skulptury z helleńskich czy romańskich warsztatów nadwornych.

 

Mam za sobą pobożne dzieciństwo i bezbożną młodość. Od dziecięctwa zaprawiany w ćwiczeniu szarych komórek, zawsze zastanawiałem się, jak to jest, że Bóg jest wszędzie, że stoi przy każdym z nas i jeszcze wie o nas wszystko, gotów w jednej chwili rozmawiać z wieloma z nas w tej samej chwili, a jednocześnie każdy z nas jest na jego podobieństwo. Miałem też poważną wątpliwość, czy nieuk i chuligan z IV-tej C jest na pewno podobny do Boga.

 

Istotą człowieka jest jego ograniczoność, jakkolwiek to rozumieć. Bóg zatem stworzył Człowieka czy ludzi? Czy bardziej jestem jego kopią (może iteracją?) jako głupie i niewinne niemowlę, grzeszny i ambitny mężczyzna, czy może grzeszny ale na powrót naiwny dziadzio?

 

Staram się – po tych wszystkich pytaniach, i wielu innych tu nie przytoczonych, odpowiadać ciekawym tego tematu: od chwili, kiedy zaczniesz zastanawiać się, jaki kolor oczu ma Pan Bóg i czy łupie go w krzyżu – twoja wiara wymaga poważnej inwentaryzacji. Ale jeśli mimo wszystko nie jesteś w stanie uwolnić się od takich pytań – nie krępuj się, wal śmiało. Może kiedyś cię olśni. W teologii i doktrynach nazywa się to Świadectwem albo Objawieniem.

 

I tego życzę nawet tym, którzy sobie sami tego żałują, czy-li sobie nie życzą kontaktów z Opatrznością.

 

 

Kontakty

Publications

Kolor oczu Pana Boga

Nie znaleziono żadnych komentarzy.

Wstaw nowy komentarz